Радионица -Ненасилна комуникација-


***Радионица објављена у Просветном прегледу.***

Аутор: професор разредне наставе Нада Кљајић
ОШ“Олга Петров“ Баранда
Извођачи радионице: ученици основне школе, разредне старешине, наставници српског језика, наставници ликовне културе.
Предвиђено време за реализацију: два школска часа
Потребан материјал: папири, прибор за цртање, табла, припремљен текст
Циљ и задаци радионице: Усвојити и утврдити сазнања о ненасилној комуникацији. Утврдити сазнања о нивоима насиља и начинима за њихово превазилажење. Израда
стрипа, цртежа, писање поука или састава у зависности од могућности одељења.


Први део (уводни део):
Разговор са ученицима. Шта значе пословице:
-лепа реч гвоздена врата отвара-
-добро се добрим враћа-
-ко другоме јаму копа сам у њу упада-
(ученици објашњавају понуђене пословице и дају своје примере)
Шта значи реч: Поштовање? Сарадња? Скромност? Толеранција?
Записати одговоре на табли или папиру.
Шта значи реч: Насиље? Која су то три нивоа насиља?
Записати одговоре.
Други део (главни део):
Како би сазнали како ваља реаговати у насилној ситуацији, пратимо следеће упутство тј. план рада:
1.слушамо причу,
2.разговарамо о њој,
3.делимо се у три (или више) групе и
4.правимо стрип.
Овај план исписати на табли или приказати на папиру.

  1. .Прича о
(поделити сваком ученику у групи откуцан текст)
Једног дана мала Нина се играла у песку у парку испред своје зграде. Тренутно је била сама, али јој то није сметало да се слободно забавља. Одједном је осетила да јој неко стоји иза леђа.
Окренула се и спазила дечака старијег и јачег од ње како је ћутке, бесно посматра. Није га познавала па му је пружила руку како би се упознали. –Здраво, ја сам Нина, а ти?
Дечак ју је стрељао тамним очима, стегнутих усана и песница. Није хтео да јој пружи руку.
–Шта те брига, бре, ти… и уследила је једна врло ружна псовка.
Нина је остала забезекнута. Лагано му се склонила са пута јер је он помахнитало почео да уништава њене пешчане фигуре. Газио их је и ударао из све снаге. Посматрала га је зачуђено, али и мирно, знала је да ако му се обрати све можда постати много горе. Тресла се као прут од страха. Попут ветра дечак је отишао у непознатом правцу.
Касније тог дана уобичајено друштво се почело окупљати. Нина им је испричала шта јој се десило. Рекли су јој да се дечак зове Милош и да је немогућ у сваком смислу. Да воли да се туче и да радо малтретира млађе од себе. За њега су псовке биле попут узречица. Зато су јој препоручили да не долази више сама на игралиште како је побеснели Милош не би којим случајем напао и други пут.
Нина је обећала да ће бити пажљива.
Код куће је и са мамом разговарала у вези тога. Мајка јој је рекла да се клони тог дечака и да ако се још једном слична ствар понови, брзо дође кући, а да ће га она пријавити његовим родитељима.
Сутрадан је дечак поново дошао на игралиште. Нина је била сама у песку.
–Здраво ја сам Нина. Било би лепо да ми кажеш своје име. Рекла је смешећи се.
Бесан и нервозан, грубо је гурнуо на песак. При паду Нина је одерала лакат. Извадила је ћутке марамицу из џепа и привила рану.
–Мора да те је неко јако наљутио? Упитала га је тихим гласом.
Био је изненађен њеном реакцијом. Надао се вриштању и плакању, а не овоме. Она је прва приметила да му је било лоше, а до тада нико није. Нина је стискала зубе да не заплаче од бола. Док се у њему нешто преокренуло. Одједном га је подсетила на млађу сестру која је умрла пре две године. Сажалио се. Помогао јој је да устане. Почели су да разговарају. Касније је Нина чула и једно тихо –извини, из његових уста.
Заједно су градили фигуре у песку и толико им је било фино да Нина више није осећала бол. Опростила му је, као што је и он опростио другима што нису његове муке примећивали. Од тог дана су се често играли у парку. Уместо некадашњег злоће постао је прави добрица Открила је да му родитељи много раде и да немају времена за њега. Да је углавном сам на улици и да је тамо сусретао само децу насилног понашања. Па је и он постао као они. Али се од сусрета са Нином све променило. Постао је друг за пример. У свему је помагао и Нини и другој деци. Њихово пријатељство је постало нераскидиво и траје и дан данас. Јер је Милош схватио да се много лепше живи ако си некоме пријатељ а не непријатељ.

2.
Разговор о прочитаној причи:
Какав је утисак оставила прича на вас?
Каква је Нина а какав Милош?
Шта се догодило на игралишту први пут?
Шта су јој другови предложили?
Шта јој је мајка предложила?
Шта се други пут догодило на игралишту?
Шта је Милоша окренуло?
Наведи какав је све могао крај да буде?
Од чега би то зависило?
Дај назив причи.
Сваки одговор забележити на табли, то могу радити ученици или наставници.
3.
Формирамо три групе на основу припремљених картица на којима се налазе три лепе речи: ЉУБАВ, ПОДРШКА, ДРУГАРСТВО (може и више речи ако ће бити више група).
4.
Све групе добијају исти задатак. На нивоу групе ће се договорити ко ће који део приче да представи сликом, цртежом, поуком или саставом.
Трећи део (завршни део):
Од готових слика формирају низ у виду више стрипова. Готови стрипови се каче на зид у учионици или холу школе. А ако су у питању цртежи, састави или поуке саставити пано.

Нема насиља-само љубав :-)
 

Коментари