Radionice

RADIONICA JE OBJAVLJENA 5. decembra 2013. u Prosvetnom pregledu broj 2598 (35)


Da li smo ????

*********
Рeч толеранција вуче корене из грчке речи tolerare што значи подносити, трпети и уважавати туђе мишљење и уверење.

Сујета (Душко Радовић)
Има људи болесно сујетних. Да не би повредили своју сујету, они избегавају свако искушење.
Паметни су, а крећу се само међу ограниченим људима. Способни су, а неће, не смеју ништа да покушају, плаше се сваког поређења.
Јаки су, али опрезно бирају противнике.Они не остављају трагове, већ само добре утиске.



Толеранција = сујета?

Број учесника: 24
Предавачи : 2 (један толерантан, један сујетан-игра улоге, на почетку се „каче“ а како се радионице одвијају, све више су толерантнији један према другоме)
Активност за учеснике пре сусрета: Свако да понесе са собом оно што му значи успех у животу нпр. фотографије деце, куће, аутомобила, написана књига, песма, прича, осмишљена игра, час, активност, успех на такмичењу,….било шта.
Укупно време свих радионица:   190 минута- минимум.
Изглед просторије:
У просторији се налазе 12 клупа поређаних једна иза друге 6 ближе левој страни и 6 ближе десној страни.
На левој страни зида окачени (постављени) су транспаренти са следећим натписима:
-ја се добро сналазим у настави
-деца слушају оно што говорим
-волим дисциплину у разреду
-шта год да кажем-добро је
-слушам друге ако имају нешто паметно да кажу
-ја знам=говорим.
Овде стоји први предавач који контрира колеги предавачу и његов сто.

На десној страни су транспаренти са натписима:
-толеранција је права ствар
-толеранција је мотивација
-сујета храни сиромашне у души
-сујета нарушава здрав став
-буди толерантан а не сујетан
-сујетан = толерантан?
Овде стоји други предавач који контрира колеги предавачу и његов сто.

Циљ: оснаживање  личности у прихватању и примене толеранције, прихватање туђег успеха, поштовање и уважавање колега на послу,…


Уводни део:
ПРВА АКТИВНОСТ:
Учесници улазе у просторију и оставља им се могућност да седну где ко хоће. Свако се представља како хоће (нпр. име презиме, звање, разлог зашто је ту).
 Потребно време 10 минута.
ДРУГА АКТИВНОСТ:
Предавачи се представљају. Потребно време 5-10 минута ( игра улога ):
 Нпр.
 Први предавач: Ја сам….. осмислио сам ове радионице са жељом да се ближе упознамо са темама као што је сујета и толеранцја.
Други предавач: Баш си толерантан! Ваљда смо заједно у овом пројекту учествовали. Просто си немогућ постао.
Први предавач: добро, добро хајде да се бавимо оним зашто смо дошли овде.
Други предавач се представља: Ја сам….. и ја сам осмислио ове радионице зато што је то моја идеја била…
Први предавач: Мислиш да је то сад интересантно, хајде да идемо даље.
Њихов разговор треба да буде кратак али нетолерантан и такав да се уочи негована сујета.
ТРЕЋА АКТИВНОСТ:
Учесницима делимо картице са задацима(за сваки пар 1 картица са задатком) и два папира за сваки сто. Потребно време за активност 5 + 5 минута:
                                                  1.Део задатка:
 Напиши што више речи на слово Т и слово С. Нека се договоре хоће ли упоредо писати речи на слово С и Т или један да пише речи на слово С а други на слово Т на једном од папира).
2.Део задатка:
Истаћи да у тиму издвоје на другом папиру речи које се тичу   осећања.                     Нпр. срећа, суд, стрес, сусрет, ситуација, сукоб , сујета,…
Туга, толеранција, тиранија, тегоба, таштина, тескоба,…
Редом пар по пар истиче речи које један од предавача записује на табли (хамеру). Записују се речи  једна испод друге (вертикално) без понављања-
 списак речи на слово С, и списак речи на слово Т- једна наспрам друге.
Уз помоћ учесника повезати речи са једног списка са речима другог списка.
Истаћи узрочно-последичну везу.
Предавачи треба да буду мрвицу толерантнији један према другоме, али и даље су удаљени један од другога, свако на својој страни.
Најавити следећу активност- Радионица такође у пару.

Главни део:

ЧЕТВРТА АКТИВНОСТ:
Време активности 15 минута. Игра слична „Музичким столицама“.
Објашњење. Док предавач рецитује (или пева) песму, сви учесници се шетају слободно  по просторији.
Песма:
Песма о сујети

Сујетан сам био
Док тебе нисам срео
До тада сам био сам
А сада сам цео.

Сметала ми туђа
Мишљења и речи
Нисам знао како
Сујету да спречим.

Друг ми пружа руке
Кад год грешим јако
Воли ме баш таквог
То не може свако.

Толерантан сад сам
У срцу и души
Нема више сујете
Снажно да ме гуши.

Када се песма заврши сви седају на место најближе њему. Сваки пар добија по два папира на сваком столу. Предавачи обилазе учеснике по потреби, свако свој део. Повремено прилазе један другоме и слично се понашају као што се и учесници у задацима понашају један према другоме.

ПЕТА АКТИВНОСТ се састоји из три фазе потребно време  по 10 минута за сваку:
    I ФАЗА
 Добијају задатке индивидуално а радиће га у пару (активност траје пет минута ):
Задатак  1.
Први предавач дели једном учеснику из групе следећи задатак:
Треба да причаш за себе своје успехе, доприносе, заслуге, радости, жеље. Не обраћај се свом пару.
             Други предавач дели другом учеснику у групи следећи задатак .
            Не обраћај се свом     пару. Зевај, не реагуј, замисли се, ћути.
            Задатак 2.
             Замени картице-улоге. Активност траје још пет минута. Свако на свом папиру   да запише утисак и осећања.
II ФАЗА
Добијају задатке индивидуално а радиће га у пару (активност траје пет минута)
Задатак 1.
 Први предавач дели једном учеснику из групе следећи задатак:
Обрати се свом пару. Похвали колегу за остварени успех, честитај му речима  „свака част“, „браво“, и слично.
 Други предавач дели другом учеснику у пару следећи задатак.
Не обраћај се свом колеги. Ћути и само климај главом са смешком на све што ти говори.
Задатак 2.
            Замена картица-улога. Активност траје још пет минута. Свако на свом папиру да запише утисак и осећања.
III ФАЗА
Добијају задатке индивидуално а радиће га у пару (активност траје пет минута)
              Задатак 1.
             Први предавач дели једном учеснику из групе следећи задатак:
              Обрати    се свом пару. Похвали га за постигнути успех. Држи га за руку.     Потапши га по рамену.
              Други предавач дели другом учеснику у пару следећи задатак.
              Обрати се свом колеги са одобравањем. Узврати лепом речи.  Потапши га по   рамену.
                Задатак 2.
                Замена картица-улога. Активност траје још пет минута. Свако на свом папиру да запише утисак и осећања.

       Предавачи су у бољим односима. Прилазе један другоме и похваљују рад на радионици и добро подељеним упутствима. Пар по пар излази и коментарише фазе које су са својим паром одрадили. Закључак доносимо заједно. Потребно време 15 минута.
 Предавачи се договарају ко ће записати закључак на табли (хамеру).

ПАУЗА (пола сата)

ШЕСТА АКТИВНОСТ се састоји из  4  фазе.  Потребно време за сваку активност је  по 20 минута.
I ФАЗА
Столови су размештени за активности у групама. 4 групе по 6 учесника. Како улазе у просторију након паузе узимају насумице по картицу са предавачевог стола (столови предавача су сада спојени). Деле се на основу речи: подршка, емпатија, сарадња, поштовање .
Записати асоцијацију на основу картице коју у групи сви имају. Излажу по договору своје асоцијације са својих места. Илуструју свој знак групе.
II ФАЗА
Свака група добија исте задатке које један предавач уз договор са другим предавачем записује на табли :
Шта је толеранција?
Има ли толеранције у мом окружењу? Наведи пример.
Шта је сујета?
Да ли помажем свом колеги у послу? Наведи пример.
Повежи одговоре са транспарентима на зидовима.
 Представник групе образлаже задатке.
Предавачи каче на видно место два нова транспарента:
толеранција (л. tolerantia), латиницом: tolerancija Вокабулар
1. попустљивост, трпељивост (према туђим схватањима, мада се човек с њима не слаже, нарочито у питањима вере и др.);
2. финансијски: законом допуштен вишак или мањак у тежини златнг или сребрног новца.
сујета (рус. суета), латиницом: sujeta Вокабулар
особина некога да истиче своју личност, да се отима за славом и почастима, таштина, славољубље.
III ФАЗА
Свака од група добија другачије захтеве (ситуације)на картицама. У склопу групе се учесници договарају ко ће који корак (ситуације) представити глумом. Потребно време 20 минута. Могу се и удаљити из просторије ако ће им бити лакше да спреме улоге.
1.Ситуација (1.група-око):
Колега улази у зборницу. Видно је узнемирен. Мрзовољан. Све му смета. Узима дневник у руке записује нешто. Греши. Нервира се. Само што не заплаче. Колеге га не примећују свако гледа „своја посла“. Нико му не прилази.
2.Ситуација  (2.група-рука):
Колега улази у зборницу. Прилази најближем колеги и прича му о неком свом успеху (разочарању). Колега га једва слуша, смешка се и једва чека да се склони. Тако и остали у групи.
3.Ситуација  (3.група-срце):
Колега улази у зборницу. Прилази најближем колеги и прича му о свом успеху (разочарању), колега га теши (саветује) или подстиче, хвали. Друге то не занима. Смешкају се и излазе.
4.Ситуација  (4.група-уста):
Колега улази у зборницу. Прилази најближем колеги и прича му о свом успеху (разочарању), колега га теши, размењују утиске, похваљује га. Друге колеге такође прилазе, причају, разговарају. Присећају се својих успеха. Међусобно се подржавају.
IV ФАЗА
Представљање група. Образложења и коментари. Закључак.
Завршни део:
СЕДМА АКТИВНОСТ траје 15 и више  минута. Свако има право да појединачно исприча на основу донете ствари шта му је донело у животу успех:. деца, кућа, аутомобил, написана књига, песма, прича, осмишљена игра, час, активност, успех на такмичењу,….било шта.
А задатак учесника до њега је да прокоментарише  његову причу. 
Попунити анонимну Закључак листу:  Потребно време 5 минута:
1.Одговори на питања: Како сам сазнао/ла за ово дружење:___________________________________________________________________
2.Да ли су Вам се допале радионице:    ДА      НЕ
3.Која радионица је на Вас оставила најјачи утисак:_________________________________
4.Напишите шта Вам се није допало:______________________________________________
5.Напишите шта Вам се допало:__________________________________________________
Хвала на сарадњи!
 Радионице осмислила: Нада Кљајић

Коментари