Пројектна настава о важности здраве домаће исхране!





Тема: Да се не заборави!
 
(Укусни банатски залогаји  прошлости)
 Пројектна настава је реализована у ОШ «Д. Обрадовић» Опово,  ИО «Олга Петров» у Баранди
Учесници: Ученици IV-3 одељења, помоћни радници наше школе и учитељица.
Време реализације:  час ПиД-а, час Чувара природе и час ЧОС-а.
Потребан материјал: папири за групни рад и за пано, мобилни телефон или фотоапарат, потребне намирнице за прављење јела из прошлости.
Тип часа: комбиновани, ИКТ.                       
Методе часа:метода демонстрације, метода графичких радова,  метода практичног рада, активности интерактивне методе, пројекат метода (brainstorming)-бура идеја», текстуална, вербална.
       Идеја за покретањем пројектне наставе је остварена на часу природе и друштва у делу  разговора  о животу људи у прошлости. Наставна јединица бр. 28 „Растимо заједно“ ПиД.
Циљ и задаци: Формулисан је циљ за упознавањем са начином исхране и врстом хране која се јела у прошлости, као и практичан део израде неких од јела из прошлости. Утврђивање сазнања да је веома важна домаћа здрава исхрана без свакодневног конзумирања прерађених намирница.
      Одлучено је да ћемо наше помоћне раднике из школе испитати о свему што нас интересује, како би нас упознали са начином исхране у прошлости када су они били деца.  
Формиране су четири групе (по три тј. четири ученика) из одељења. Цео процес ће бити фотографисан или сниман. Одлучено је да назив пројектне наставе буде: «Да се не заборави»

Процес пројектне наставе осмислили: учитељица Нада Кљајић и ученици IV-3 одељења
Ток реализације 1: 
1. час - ПиД:
Уводни део:
Разговор на часу ПиД -а „Растимо заједно“ о здравом животу, правилној исхрани и опасностима од разних облика зависности ( дуван, дрога, алкохол, претерана употреба компјутера итд) а затим и о томе како су се људи у прошлости хранили. Од куће су ученици донели исечке из новина о  савременим прерађеним производима за исхрану, као и текстовима. Ученици су подељени у три групе.
Прва група је истраживала штетност пића,
друга штетност прерађене хране,
трећа група штетност прерађених слаткиша и сланиша.
Уочене су штетности по људско здравље због конзумирања искључиво куповне прерађене хране због појаве разних обољења. Направљен је пано за хол школе ради упознавања и подсећања других ученика о штетности претеране конзумације прерађене хране за људски организам. Најава главног дела часа.
Главни део:
Постављени су циљеви и рок од три наставна часа  реализације од почетне идеје.
Одлучено је да ћемо интервју методом (осмишљеним питањима) сазнати од помоћних радника наше школе каква је била њихова исхрана у прошлости.
Ученици су подељени у четири групе са по једним видео записничаром за сваку групу.Учитељица је добила задатак да сав процес надгледа и припомаже ако је потребно, као и да фотографише ученике у свакој фази истраживања.
              1.Група је осмислила питања за нашег домара (чика Цвету).
Питања:
-Које вам је било омиљено јело из детињства?
-Да ли сте јели слаткише у детињству? Које?
-Шта вам је бака или мама најчешће спремала у детињству?
-Да ли се сећате када сте први пут јели банане и чоколаду?

2. Група је осмислила питања за нашу спремачицу  (тетка Секу).

Питања:
-Да ли су се у прошлости другачије звали доручак, ручак, вечера?
-Шта се јело за доручак, ручак и вечеру?
-Да ли се јело у одређено време?
-Да ли је било увек довољно хране на столу?
-Какав је хлеб био?

3.Група је осмислила питања за нашу спремачицу (тетка Драгану).

Питања:
-Какав је јеловник био за  сваки дан у недељи?
-Да ли се јела салата? Од чега се правила?
-Шта се пило?
-Да ли је било и од чега, сокова?
-Колико често се јело месо?

4. Група је осмислила питања за нашу сервирку (тетка Љиљу) .

Питања:
-Да ли су се јели слаткиши у прошлости? Шта најчешће?
-Када су се јели колачи (слаткиши)?
-Који су се колачи правили у прошлости?
Задатак: Записати рецепт за банатске„Ташке“.


Завршни део:
Прикупљање података, презентовање урађеног, формирање паноа за хол школе.
Закључак на основу спроведеног интервјуа над помоћним радницима наше школе: Ретко су се јели слаткиши, а ако су се и јели није било чоколада или банана. У прошлости се често дешавало да није било довољно хране на столу. Месо се ретко јело, некада једном недељно а некада ни једном. Маме и баке су деци ретко правиле колаче са воћем (вишње, кајсије, јабуке), кифлице, мекике, крофне, лудајнице, „Ташке“. Јели су само домаћи пекмез од шљива или кајсија. Хлеб се пекао једном недељно и то више комада за целу недељу дана. Хлеб се звао „Циповка“. Деца нису пила сокове већ врло  ретко  слатко домаће вино а одрасли домаћу ракију и вино. Знало се тачно шта се једе сваког дана у недељи, јер су жене биле презаузете тежачким радовима. Хлеб и свињску маст су често јели као ужину уз додатак соли или шећера. Нису јели паштете, виршле или саламе, као и млечне прерађевине осим домаћег сира.

Ток реализације 2.
2.час - Чувари природе
Уводни део:
У холу школе пред ученицима II-3  и  III-3  ученици IV-3 су презентовали своје радове по групама и на тај начин упознали млађе другове о пројектној настави и разлогу истраживања.  Направљен је и пано за хол школе. Затим су припремљене  потребне намирнице  за реализацију другог дана пројектне наставе.



Главни део:
Практичан рад:
Праћење процеса  рада сервирке тетка Љиље док прави старо банатско јело „Ташке“. Учитељица је снимала процес израде старог јела, док су ђаци све посматрали и по потреби са својим учитељицама припомагали. Док су се „Ташке“ кувале, ђаци су могли да дегустирају и   стари банатски „Fast food“ од кришки хлеба („Циповке“) и свињске масти уз додатак  соли или  шећера. Након тога сви ученици нижег школског узраста су имали прилику да испробају „Ташке“. 

Завршни део:
Извршена је евалуација 2. дела пројектне наставе помоћу анкете коју су радили ученици II-3  и III-3  одељења.
Процена 2.дела пројектне наставе:
Питања:
1.Да ли ти се допао час којем си присуствовао?  ДА   НЕ
2. Шта ти се допало? Заокружи слово испред одговарајуће реченице.
А) Излагање по групама ученика IV-3.
Б) Практичан део припреме „Ташки“.
В) „Fast food“ на банатски начин.
Ток реализације 3:

3. час ЧОС
Уводни део:
Разговор  и подсећање о оствареним досадашњим активностима на основу договора и плана. Најава главног дела часа.
Главни део:
Ученици  су  посматрали урађен  видео запис о протеклим дешавањима осмишљеног пројекта „Да се не заборави“.
Закључак у виду коментара на основу оцена из спроведене анкете:
*Ученици су се лепо забавили и нешто ново научили на одржаном практичном јавном часу.
*Ученицима се у мањем делу допао део са излагањем ученика по групама, али су се сложили да је то истраживање било неопходно како би сазнали како, колико и шта  се  раније у прошлости јело.
*Ученицима се веома допао практичан део припрема „Ташки“ јер је то један једноставан рецепт који би могли са мамама лако направити, па је већина ђака преписала рецепт са изложеног паноа у холу школе.
*„Fast food“ на банатски начин им се такође у мањем делу допао, зато што није интезивног зачињеног укуса на који су навикли и зато што их и сама помисао на порекло масти одбија.
Завршни део:
Закључак ученика IV-3 одељења ОШ „Д. Обрадовић“ Опово, ИО „О. Петров“ из Баранде је следећи: 
*Веома им значи спроведено истраживање јер су схватили да није здраво јести искључиво прерађену куповну  храну.
*Претпостављају да су због здравијег начина исхране људи у прошлости били здравији и мање бесни и ужурбани него људи садашњице.
На Facebook страници наше школе https://www.facebook.com/SkolaBaranda/?ref=hl је  постављен  видео запис за даље коментаре или преузимање.


Представљање истраживачког дела нашег пројекта

"Ташке" спремне за дегустацију ученика од I-3 до   IV-3

Анђела: "Ја баш волим да једем хлеба и масти!"

Коментари