На почетку 2019/20. школске године ученици
IV-3 одељења су на часу природе
и друштва понављали научено градиво о историјски важним траговима прошлости за
будућност из претходног разреда.
Утврђено је да људи могу сазнати о
прошлости и из разних материјалних остатака (предмета). И то путем
сачуваних писаних предмета: списа,
књига, повеља и сл. путем сачуване гардеробе, обуће и одеће, разних употребних
предмета (посуђа, алата, машина, оруђа и оружја), украса, накита, старих
грађевина (зидина, кућа, тврђава, споменика, манастира, школа, мостова, путева
итд.) Такође нису занемарили ни важност народних умотворина, блага које народ
смишља, памти и препричава.
Затим
су истраживали које су зграде у нашем селу у Баранди најстарије па су (такође
на основу ранијих активности и пројеката) закључили да је то Ватрогасни дом,
црква Св.Николе (из 1814.) и стара школа у
којој се сада налази сеоски Дом здравља. Присетили су се посете цркви са
вероучитељем Жељком Миловановим и његовог предавања о најстаријој књизи која постоји у нашем селу– Јеванђеља из 17.века.
Ђаци
су се присетили и времена када су им
баке и деке били у посети и причали о
моди, игрању, играчкама, дружењу, школовању, храни, превозним средствима и
пословима из њиховог доба. Са њима су тада
заједно гледали кратак филм о прошлости (мода током 100 година) и правили пано
од старих фотографија.
Како
би часу дали још већи смисао ђаци су одлучили да направе своју „Сентименталну временску капсулу“ и
закопају је у школском дворишту. А зашто-сентименталну? Одговор је веома једноставан: Ова капсула
неће у себи садржати никакву материјалну вредност, већ далеко вреднију- сентименталну, јер ће је
направити баш они.
Након договарања шта би требало у капсулу положити, ученици су одмах знали да
ће то бити писма упућена њима лично и то
када буду имали 50 година. Садржај
писама је садржао основне податке њиховог личног имена, године старости, датума
писања текста, назива школе и учитеља. Затим су описали време у коме тренутно живе и уче као и оно што очекују од свог живота у
будућности.
Све
поруке и поруком учитељице, су затим појединачно умотали у алуминијумску фолију, и са комадима вате убацили у пластични канистер
од 5 литара.
Пронашли
су згодно место у школском дворишту и
замолили чика Милојка домара школе да
„Временску капсулу сентименталне вредности“ закопа у њиховом присуству.
Ученици су веома озбиљно прихватили
овај изазов, у циљу жеље за остављањем свог личног трага за себе и своја
поколења у будућности.
А да ли ће бити стрпљиви и одлучни у томе да
откопају своју капсулу за 40 година?-Остаће тајна.
Учитељица
Нада Кљајић и IV-3
Баранда
![]() |
Јеванђеље |
![]() |
Црква Св.Николе |
![]() |
Школа у Баранди |
![]() |
Ватрогасни дом |
![]() |
Ленино писмо њој за 40 година |
![]() |
Чика Милојко је ископао рупу за капсулу |
![]() |
Поново заједно за 40 година :-) |
Zanimljiva ideja, posebno me interesuje segment koji govori o igrama iz prošlosti, koje će te verovatno na času fizičkog vaspitanja i realizovati!? :)
ОдговориИзбриши