Међународни дан сигурнијег интернета 2021. Шта је важно знати при употреби дигиталних уређаја за дете?

 

Породица, дете, дигитални уређаји


   Чињеница је да се у данашње време масовно, често и без утврђених граница употребљавају средства масовне комуникације. Разлог је првенствено што се сви (цела планета) налазимо под опсадом пандемије Корона вируса, па је то и очекивано. Од дигиталних уређаја, медија, има користи, наравно, али много више има и штетног утицаја због неконтролисане употребе. Како бисмо најмлађу популацију заштитили од штетног неконтролисаног утицаја медија, важно је усвојити следеће савете:

1.Важно је направити породични план употребе медија.

 Када се медији користе прикладно и промишљено, тада могу свим људима корисно унапредити свакодневни живот. При употреби медија, у породици, важно је поставити детету границу, зато што је то потребно и зато што то очекују.  Употреба медија треба да се сведе на сат до два активног коришћења и никако пред спавање детета. Све „виртуелне“ пријатеље, свог детета родитељи морају обавезно да упознају, као и које  то платформе, софтвере и апликације дете користи,  које сајтове посећује и шта ради, тј. гледа када је на интернету. На пример, ваљало би да се на рачунару постави фолдер са примереним садржајима за дете, како би их оно безбедно користило, у договорено време.

2. Важно је да родитељ подстиче дете да се игра у реалном свету а да употребљава медије у оквиру разумних граница.

 Креативност се ипак код детета боље развија ван употребе интернета. Непосредни контакт је далеко кориснији и важнији за дететово сазревање у сваком смислу.

3. Важно је да време испред компјутера дете дели са члановима породице.

 На тај начин подстиче се социјализација и учење. Такође, добар је начин да се детету демонстрирају правила понашања кроз рецимо, добре спортске вредности када заједно са родитељима гледа утакмицу. Тако дете има прилику да учествује у изношењу добрих животних искустава и корисних савета у разговору са родитељима (породицом).

4. Важно је да родитељ буде детету добар узор.

Познато је да дете опонаша родитеље. Зато, родитељ треба на свом примеру да учи дете  лепим манирима, негује емпатију, хумане односе и толерантно понашање и у сфери онлајн и реалног окружења. Родитељ не може бити добар узор свом детету ако сам не зна да се контролише приликом употребе медија.

5. Важно је да дете научи правилно да говори и да се изражава.

Родитељ треба  са дететом да има непосредан двосмерно-вербални контакт у разним животним ситуацијама. Овакав поступак ће значајно унапредити језичке, међуљудске и социјалне вештине, као и вештину конверзације. Исто важи и приликом употребе  видео чета или неког другог начина комуникације путем дигиталних уређаја.

6. Важно је да дете  континуирано учи нове садржаје.

Како би се унапредиле дечије способности, потребна је вежба и понављање наученог. Ако је дете преко медија учило песмицу, игру, стране речи,  њих ваља поновити (вежбати) и у реалној ситуацији у друштву своје породице.

7. Важно је да у кући постоје места без дигиталних уређаја.

Потребно је да дете схвати да није нужно да свакодневно своје време испуњава посматрањем медија. Дигиталне уређаје треба искључивати када се не користе, зато што је важније време проведено са породицом а не са компјутером, таблетом или мобилним телефоном. Када се испразне, ове уређаје треба пунити ноћу, ван дечијих просторија, како они не би дошли у искушење да их користе мимо времена  договореног за то.

8. Важно је не користити технику за емотивно смиривање детета.

Претерана заштита деце од стране родитеља није добра за емотивно сазревање детета. Детету се може повремено пружати могућност да се умири поред медија, али то никако не сме да буде правило и утврђени обичај. Дете мора да научи да се избори са јаким емоцијама, и позитивним и негативним. Ако то не буде научило док је мало, биће му досадно, биће узнемирено или несналажљиво у новим ситуацијама. А самим тим током одрастања брзо губити интересовање и жељу за остваривањем задатака и остваривање (постављање) циљева. Зато је потребно са њим разговарати о сваком проблему или непознатим емоцијама како би постало разумно, самосвесно, самоуверено и сигурно биће. 

9. Важно је да се не поверује у све што се нуди преко медија.

Обмана има свуда, а нарочито у понуди едукативних апликација за децу. Важно је да родитељи прегледају и потврде вредност апликације пре него што дозволе детету да је користи. Такође, поједини садржаји могу имати чак и контра ефекат на дете. Па уместо користи, дете може имати штете.

10. Важно је контролисати онлајн дружења детета.

Родитељи, није свака информација о детету за онлајн окружење. Дете не треба без повременог надзора да истражује друштвене медије. Зато је неопходно правовремено, искористити могућност подешавања приватности на друштвеним (платформама) медијима, како  би се сачувала приватност. Такође је важно да родитељи објасне детету, да у случају проблема  (и онлајн и у реалности), могу слободно да затраже савет или помоћ.

11. Важно је упозорити децу на опасности од онлајн, и предатора из реалног окружења.

 Одрасли треба да упозоре дете да све што постави на интернет мрежу ствара дигитални отисак који неће моћи тако лако да се уклони (избрише). Сексуални преступници (педофили) често користе друштвене медије како би дошли до детета без надзора  одраслог, како би га узнемиравали и застрашивали. Такви људи су интелигентни и врло прорачунато наводе незрело, знатижељно дете у пропаст.

12. Важно је да одрасли помогну детету током употребе медија.

Дете несмотрено може направити грешке приликом употребе медија масовне комуникације. Родитељ треба у том случају увек, са емпатијом, стрпљењем и смиреношћу да посматра  грешке свог детета а не са осудом. Потребно је да родитељ пажљиво прати понашање свог детета  и у реалном и у онлајн окружењу, поготово у доба пубертета, па ако је потребно потражити и професионални савет педагога, психолога, педијатра,…

13. Важна је међусобна интеракција међу људима.

 Како би дете расло здраво и побољшало своје учење, потребно је да што више проводи време у реалном контакту са члановима своје уже и шире породице, са вршњацима, наставницима,…

14. Важно је да се код детета подстичу квалитетне људске особине.

Како би дете развило све корисне особине и себи и друштву, потребно је да употребљава и савремене уређаје, али умерено и правилно. Много је важније за дете  да у реалним ситуацијама, неговањем друштвених вредности, развијањем и унапређивањем људских квалитета усваја нова знања од других људи (деце) у друштву а не само кроз употребу медија (дигиталних уређаја).

15. Важно је подстицати дете на развијање физичких и моторичких способности. Уз неконтролисану употребу дигиталних уређаја, детету може ослабити вид, искривити се кичма и довести до још већих здравствених проблема. Зато дигиталне уређаје треба деци представити као средства за стицање знања или повремену игру, размену информација и помоћ при уплатама и исплатама новчаних средстава, а не за  често и неконтролисано коришћење. 

16. Важна је употреба дигиталних уређаја у школи.  

Употреба дигиталних уређаја у школи је пожељна и корисна. У школи је наставник  задужен да одреди, ограничи време и начин за употребу дигиталних уређаја. Кроз стручно вођење ученика приликом употребе дигиталних уређаја, долази се до вишеструких интересантних начина остваривања разних типова часова, путем интерактивности, пројектних сценарија, колаборативност и међупредметну колерацију, а у циљу стицања знања. Употребом дигиталних уређаја у школи ђаци уче како безбедно могу да их користе, како да препознају недолично понашање онлајн сарадника, издвоје важне, корисне информације, осмисле дружење,...   

17.  Важно је затражити помоћ стручног лица у случају појаве зависности.

Као и алкохол, дуван, опојна средства,….што могу довести до зависности, тако и претерана употреба дигиталних уређаја може развити зависност. Деца (одрасли) зависни од употребе дигиталних уређаја са нестрпљењем чекају да употребе свој  уређај и губе појам о времену колико га реално користе на дневном  нивоу. Код такве деце (одраслих) се временом развија осећај раздражљивости, апатије и агресије. Њима увек  недостаје додатно време како би га провели уз уређај. Уз претерану (зависну) употребу уређаја дете (као и одрасла особа) постаје неуредно, асоцијално, несигурно, збуњено, неспособно за конверзацију и вођење дијалога, нехумано, безосећајно, нерасположено, отуђено, ћутљиво, видно уморно са израженом несаницом. Временом не види излаз из тог зачараног круга, и постаје  неспособно да пронађе алтернативну занимацију. Никада није касно у том случају потражити стручну помоћ.

Нада Кљајић

За писање овог текста послужила је следећа литература:

Anđelić, S. & Milosavljević, G. (2007). Nove informacione tehnologije u obrazovanju dece. Zbornik Infoteh – Jahorina, 6(494–498).

Marković, J. (2007). Игролика настава. Образовна технологија.

Rečicki, Ž. & Girtner., Ž. (2002). Dete i kompjuter. Beograd: Zavod za udžbenike i

nastavna sredstva.

Стошић, Л., Обрадовић, Б. (2007).Колку компјутерот е присутен во животот на децата. Просветно дело, 5.

Žiropađa, Lj. (2007). Dete i kompjuter – očekivanja i strepnje roditelja. Nastava i

vaspitanje, 1(50–55).

 



Коментари